Saturday, June 20, 2009

Sambungan Kelas Origami Katak

Salam uollss..

Mesti ramai yang sentap dengan Minah Kiwi ...mana taknya.. Minah Kiwi tak sempat habiskan Kelas Origami Katak yang Minah Kiwi janjikan itewwww....

Untuk Datin Bok Bong...u jangan sentap ngan I tawww... kaedahnya Minah Kiwi dah memulakan semula Kelas Origami Katak yang tertangguh selama beberapa hari. You jangan x tahu Datin Bok Bong.. Minah Kiwi kan busy orangnya ..

Psssttt Datin Bok Bong..I nak habaq nie.. semalam kan waktu Minah Kiwi berjalan ke tempat kerja ala-ala cat walk gitewww...


Terasa diri Minah Kiwi seperti Julia Roberts la plak!!!

Tetiba kan Datin Bok Bong.. ada kawan Minah Kiwi datang beramai-ramai atau lebih mudah berkelompok gitewww... bertanyakan sesuatu kepada Minah Kiwi tawww!!!


Ketepi semua.. kami nak jumpa Datin Minah Kiwi!!!

Si Celine Durian dan Pamela Anderson bertanya kepada Minah Kiwi....macam nie la bunyi dia Datin Bok Bong.,.. 'eh kat mana you beli Beg Tangan Gucci itewwww. ??? Wah uollsss..,diaorang berlari ke Minah Kiwi semata-mata nak bertanyakan dekat mana Minah Kiwi beg tangan Gucci iteww !!!!



Beg Tangan Gucci yang dikatakan iteww!!!

Minah Kiwi jawab jer kat theyollss.. ala Minah Kiwi beli kat Pasar Malam Senawang jer.... selonggok 3 ringgit jer.. pastu theyollss tue terus ke Pasar Malam Senawang nak beli Beg Gucci yang Minah Kiwi beli kaedahnya!!

Wahhh..kita dah tersesat jauh jer.. tadi Minah Kiwi nak sambung Kelas Origami Katak ..tapi dah tersasul ke Beg Tangan Gucci gitewww... jangan mara yer uollsss !!!!

Tanpa berlengahkan masa uollss iteww...marilah kita belajar buat Origami Katak yer.. mula2..sediakan bahan2 yang diperlukan kaedahnya.

BAHAN-BAHAN

1. Sekeping Kertas
2. Gunting
3. Marker Pen ataupun Crayon

CARA-CARA


Langkah 1:Mulakan dengan membuat kertas berbentuk segi empat yer.. bukan segi tiga mahupun bersegi - segi tawww!!! Nak membuat empat segi..sila lipat macam yang ditunjukkan di dalam gambar disebelah yer..!!!



Langkah 2 : Untuk menghabiskan membuat segiempat..uolsss kena kerat segiempat yang kecik tue..nampak tak uolsss ??? Dia akan otomatik jadi segiempat sama saiz yer kaedahnya !!!! Sila rujuk gambar disebelah yer..




Langkah 3: Pas uollsss kerat keratan kecik itewww....buka semula segi empat tadi.. pastu uollsss lipatkan sama tengah macam gambar disebelah yer.. pastu..ada 4 sudut kan uollss???




Langkah 4: Lipat bucu-bucu 4 sudut itewww ke tengah-tengah yer uolllss !!! macam kat gambar sebelah ini...





Langkah 5: Pas uollsss lipat keempat-empat bucu itewww... uollss lipat dua bucu dari kanan dan kiri yer.. bucu atas dan bawah...uollss jangan lipat.. kalau uollsss lipat..sentap Minah Kiwi tawww !!!





Langkah 6: Uollss sila lipat bucu dari bawah ke atas yer.. buat sekarang macam lam gambar sebelah iteww !!






Langkah 7: Pastu uolllsss.... lipat kedua-dua belah bucu (kanan dan kiri) ke tengah-tengah sudut bawah iteww...sila perhatikan gambar disebelah yer uollsss...jangan silap lipat plak !!



Langkah 8: Lipat bahagian bawah ke atas tau uolsss (sepanjang garisan dot dot dot iteww)) .. lipat jangan x lipat yer !!!




Langkah 9: Lipat separuh bawah ke arah anda yer..yer ke arah anda.. seolah-olah uolsss tarik dia ke arah uollsss gitewww!!! Ini otomatik akan membuat kaki katak yer ...kaedahnya.


Langkah Terakhir: Untuk membuat mata katak itewww... uollss lipat la sedikit bahagian kat atas tue...kearah bawah gitewww..!!! Pastu uollss lukis la mata katak dan akhirnya,...Origami Katak uolsss dah siap.

Untuk membolehkan Katak kesayangan uollsss boleh melompat.. uollss kena tekan
kat tanda 'X' dan.. mesti katak iteww akan meloncat dan berterbangan di awangan
biru. Kelass uollsss



Ini la Gambar Origami Katak yang bakal uollss buat nanti !!!


Pastikan hasil origami uollss seperti gambar diatas yer!!!

Syabas buat uollss dari Minah Kiwi yang berjaya membuat Origami Katak ...bukan senang Minah Kiwi nak bukak kelas origami ini...uollss penat tauu!!! berpeluh kaki Minah Kiwi..nak ajar uollss buat Origami Katak itewww... katanyer!

TAHNIAH UOLLSS



Tahniah kerana uollss berjaya menamatkan kelas origami katak ini!!!

Selamat Berhari Minggu






17 comments:

aina pj said...

wah.. dah ada sambungan Origami Katak..suka saya

x sabar nak cuba origami nie..trimas Minah Kiwi.... :D

Datin Paduka Bokbong said...

hah! ade pon...kelas origami d pagi ahad!
hehehehe..lega..pasni boleh le ai tdo..ai lgsg x tdo taww tggu klas origami yu la, datin!! dh 18ratusribu thn ai tggu taw!!*ceh, kipas kuat2!!*

ish..ai bangga bcampur malu tersiput2 bile yu sebut nama ai kuat2 (dh font besar mst kuat yu sebut tu, kn..imajin2)..sebut la lg yek!HAHAHAHAHA

beberapa minit kemudian...

datin minah, psl ape nih ai pnya origami x jd mcm dlm gmbr tu pon..ala2 monyet dh jd origami ai ni.. ce yu xplen cane blh jd gni??

nti ajarin ai origami ikan @ ayam yek..snang ai x pyh g bli lauk..buat origami je blh trus msk utk dato' paduka tersayang! weeee...!!!

kalo origami katak, dato' paduka x mkn katak!hahahahahaa

ah, pjg plk ai mbebel ni..ai ni g buat origami katak smpai bjaya.. ssungguhny usaha tgga kejayaan.

sodakollohul'adzim

xD

Tbom said...

syabas buat diri saya kerana berjaya membuat origami katak...

bila minah kiwi nak buat majlis convocation tersebut ????

Naseerr said...

ada kelas origami kapal selam tak??

Anonymous said...

wah ada origami katak la.. nak cuba buat

.:Mas Ayu:. said...

To Datin Paduka Bokbong.. kelas u .. u dah cuba origami i nie.. mesti la x menjadi.. sebab Datin Bok Bong tak buat sungguh-sungguh... amboi.. sentap Datin Minah Kiwi.. u nak origami Ikan @ Ayam.. mana I nak cari origami itewww...!!!! :larik !!! Sekali sekala i mention nama you Datin Bok Bong..sebab u kelas tauuww..!!!

To aina pj: sama-sama aina pj.. selamat mencuba yer dari Datin Minah Kiwi

To Tbom: Syabas juga buat diri Minah Kiwi kerana tidak berjaya membuat origami katak iteww!! Sentap tau uollss!!

To: Naseer: Origami Kapal Selam maybe next year Naseerr..tunggu dan lihat saja la..

To Anonymous: awat hang x pakai nama ??? kalau nak cuba buat.. buat tau.. kalau x jadik.. jangan cari Datin Minah Kiwi..larik!!!!

Hisyam said...

hebat la origami katak ... dah cuba pun..menjadi la

.:Mas Ayu:. said...

bagus la hisyam...menjadi origami katak anda..

lailatul90 said...

kelakar la blog minah kiwi..saya suka entry blog uuuu...

hidup minah kiwi..nanti masuk lagi tawww

Anonymous said...

comel gilerr gamba origami katak

naim said...

mana minah kiwi dapat idea buat origami katak??

.:Mas Ayu:. said...

To lailatul90: mekasih lailatul lawat blog minah kiwi.. nanti masuk lagi tawww...kelas uu

To Anonymous: comel macam siapa?? macam datin minah kiwi ke origami katak itewww???

To Naim: Idea tue datang dari kawan Minah Kiwi... nama dia terpaksa dirahsiakan yer...katanyer!!

Anonymous said...

kenapa aku cuba buat origami nie tak jadik??

;))

pErEmpUan said...

hhehehe jalan2 singgah cni jap..wahh apa makna nya katak pegi smpai gucci's bag?? ahhaha
kelakar siot..
da try buat xjdik pon mcm katak pisang tu..katak puru pon x..katak kodok lagi la x..hmmmm

Nur atikah bt Sebaik said...

oh no!!!

jamie sudey kawen?
huk oluzzz meleopas adinda...

izw said...

Meh la lawan origami dgn saya nok... hehehe

Anonymous said...

Hi!
You may probably be very curious to know how one can manage to receive high yields on investments.
There is no initial capital needed.
You may commense to get income with a money that usually goes
on daily food, that's 20-100 dollars.
I have been participating in one project for several years,
and I'm ready to share my secrets at my blog.

Please visit blog and send me private message to get the info.

P.S. I earn 1000-2000 per day now.

[url=http://theblogmoney.com] Online investment blog[/url]